Gå til hovedindhold

Driftsinformation

- opdateret den 15/10/2018 kl. 12.30

Ingen tekniske udfordringer

Vi oplever i øjeblikket ingen tekniske udfordringer.

Spørgsmål og svar

Vi har måske svaret på dit spørgsmål herunder - så slipper du for at skrive til os.

Jeg kan ikke logge på mit digitale læremiddel. Hvad gør jeg?

Hvis du forsøger at logge ind med dit UNI-Login, men nægtes adgang, kan der være flere årsager. Følg trinene herunder:

1. Tjek dit Uni-login her på siden. Hvis du får en fejl, skal du kontakte din lokale brugeradministrator. Så er der nemlig en fejl i dit password eller brugernavn.

2. Tjek, om din institution stadig har abonnement. Du kan tjekke dine abonnementer her på siden, eller kontakte Kundeservice.

3. Er du tilknyttet flere institutioner, skal du sikre dig, at du har valgt den rigtige institution ved login.

4. Bruger du en PC, som andre også har brugt, er du måske stadig logget ind med en andens UNI-Login. Se punktet herunder.

5. Slet 'cookies og cachelagret data' (gammel data) i din browser. Når du har gjort det, får du muligheden for at logge ind med et "rent" UNI-Login. Følg vejledningen her.

6. Fejl ved login kan skyldes problemer med STILs (Styrelsen for IT og Læring) UNI-Login tjeneste. Se STIL's driftsinformation her.

7. Problemer med at logge ind kan også skyldes tekniske vanskeligheder med Alineas servere. I så fald kan du kontakte os på mail eller telefon, som anført her på siden. Vi vil, så vidt det er muligt, opdatere det enkelte læremiddel med driftsinformation.

Hvor finder jeg normalsidetallet til teksterne i Alineas portaler?

I Alineas portaler kan du let og hurtigt finde sidetallet. Du skal blot gå ind på den pågældende tekst og scrolle ned i bunden af siden. Her finder du normalsidetallet.

Hvordan køber jeg Alineas portaler til min skole?

Du kan købe Alineas portaler på Alinea.dk. Når du har udfyldt bestillingsblanketten, modtager du en bekræftelse på mail, der hjælper dig godt i gang med at bruge dine nye portaler. Er du i tvivl om noget, kan du kontakte Kundeservice.

Hvis din skole har brug for at få en introduktion til de nye portaler, sender vi gerne en af vores konsulenter.

Bemærk, at alle Alineas abonnementer er løbende 12 måneder og automatisk bliver genfaktureret, såfrem det ikke opsiges senest 30 dage inden den indeværende periodes udløb.

Jeg har fundet en indholdsmæssig fejl. Hvem skal jeg melde det til?

Har du fundet en indholdsmæssig fejl (stavefejl, fejl i en opgave, fejl i facit osv.), vil vi blive meget glade, hvis du sender os en mail via denne kontaktformular. Husk at skrive præcist hvor du har fundet fejlen (evt. med screenshot).

Vi giver dig besked, når fejlen er rettet.

Jeg får en rød tekst med beskeden "forkert brugernavn eller password" ved forsøg på login. Hvad gør jeg?

Får du en login-skærm frem med tre forskellige login-muligheder, og en rød tekst derunder med beskeden "forkert brugernavn eller password", og er du helt sikker på, at dit brugernavn og password er korrekte, beder vi dig om at kontakte Teknisk Support. Det er nemlig en synkroniseringsfejl, som vi kan løse hurtigt.

Husk at meddele dit UNI-Login brugernavn.

Får du derimod samme besked, men i det grå UNI-Login vindue, skal du kontakte din lokale brugeradministrator. Så er der nemlig en fejl i dit password eller brugernavn.

Jeg har printet arbejdsark ud, men størrelsesforholdene passer ikke. Hvad gør jeg?

Når du henter arbejdsark ned til matematik fra f.eks. matematrix.alinea.dk, kan det være en fordel at gemme dem lokalt, f.eks. på skrivebordet. Når du derefter printer arbejdsarket, skal du være opmærksom på en indstilling; under "Tilpasning af sidestørrelse og sidehåndtering" skal du vælge "Faktisk størrelse". På denne måde vil printeren ikke ændre på størrelsen, og så vil størrelsesforholdene passe. Alt afhængig af hvilken PDF-læser, printer og styresystem du har, kan ordlyden være anderledes end den beskrevne, men der vil altid være en tilsvarende indstilling.

Dette gælder kun i de arbejdsark, hvor der skal måles, eller hvor det på anden måde er vigtigt at størrelsesforholdene passer 100%.

Hvorfor mangler en af mine klasser på et digitalt læremiddel?

Det kan forekomme, at der ikke er sket en fuld synkronisering mellem jeres skoles administrative systemer, STIL (Styrelsen for IT og Læring) og vores system. Det kan resultere i at:

  • Elever der burde være rykket op, ikke er rykket op
  • Klasser har gamle betegnelser
  • Nye elever fremgår ikke
  • Gamle elever fremgår.

Kontakt os via formularen her, så retter vi fejlen så hurtigt som muligt (normalt indenfor 1 arbejdsdag). Husk at skrive hvilke(n) klasse(r) du forventer at se, og hvilken skole/institution du tilhører.

Hvorfor får jeg en sort skærm, når jeg forsøger at logge på "Den første læsning"?

Hvis du tilgår Den første læsning Trin 1 eller 2 fra en browser, der ikke understøtter Unity Web Player, kan det resultere i en "sort skærm" med et Unity Player-logo der ikke forsvinder, selvom du har installeret Unity Web Player. Dette vil typisk være tilfældet i Firefox-browseren. For at løse problemet anbefaler vi, at du skifter til Internet Explorer 11, Edge, eller Google Chrome. Hvis du arbejder fra en Mac, anbefaler vi, at du bruger Google Chrome-browseren. 

 

Jeg er lærer, men bliver logget ind som elev på "Den første læsning"

Har du tidligere været lærerstuderende på en institution, der har haft abonnement til Den første læsning, kan det forårsage, at du bliver logget ind som elev. Kontakt Teknisk Support og husk at oplyse dit UNI-login brugernavn, så retter vi det så hurtigt som muligt (normalt inden for 24 timer).

Kan jeg nulstille klassens stjerner i "Den første læsning"-spillene?

Ja, det er muligt at nulstille de stjerner, elever og/eller lærere har opnået på Trin 0 og Trin 1. Skriv til os, så nulstiller vi stjernerne.

Husk at skrive UNI-Login brugernavn og angiv hvilket trin stjernerne skal slettes fra.

Vær opmærksom på, at dette nulstiller alle stjernerne. Vi kan ikke slette stjerner fra enkelte dele af spillene.

Jeg bliver logget ind med en forkert bruger eller institution. Hvad gør jeg?

Hvis du bruger en computer som andre også bruger, er du måske stadig logget ind med den forrige brugers UNI-Login. For at få lov til at logge på med dit eget, skal du tømme din browsers historik og cookies. Se hvordan du gør her.

Er dit UNI-Login tilknyttet flere institutioner, kan forklaringen også være, at du er logget ind med din sidst valgte institution. Følg da også ovenstående vejledning, for at kunne starte på en frisk og vælge den rigtige institution.

Hvorfor får jeg en fejl 400, når jeg forsøger at besøge et digitalt læremiddel?

Sandsynligvis er det et gammelt link, du har fulgt, og websiden er blevet slettet eller har ændret adresse. Du må meget gerne melde fejlen til os her.

Hvad er et UNI-login?

Vi giver adgang til vores digitale læremidler via UNI-login. Når din skole køber et materiale, åbnes adgangen automatisk, hvorefter du og dine elever kan bruge jeres UNI-login, når I tilgår materialet.

UNI-Login er knyttet til institutionen via institutionsnummeret.

Du kan læse mere om UNI-Login på STIL's hjemmeside.

Hvad er en portal?

En portal er en ny og enkel tilgang til Alineas digitale læremidler, som samler de stærkeste digitale læremidler inden for et fag.

Du får høj faglighed og skræddersyede læringsforløb, der tager udgangspunkt i fagenes indhold og didaktik. De digitale læremidler er udviklet på fagets og trinnets præmisser og opfylder alle dine behov inden for et givent fag; som grundsystem, træningsplatform, evalueringsplatform og ressourcebank – alt sammen samlet ét sted.

Du kan se alle vores portaler her.

Hvor finder jeg den digitale vare, jeg har købt på alinea.dk?

MinSide kan du se hvilke digitale læremidler, du har adgang til, og gå direkte til et læremiddel. De læremidler du ser, når du er logget ind, er alle de læremidler, din skolen har abonnement på. Derudover kan du finde de forskellige digitale læremidler via portalsiderne:

Husk, at du skal være logget ind med dit UNI-Login, og at du skal bruge UNI-Login til alle vores digitale læremidler.