Gå til hovedindhold

Driftsinformation

Spørgsmål og svar

Vi har måske svaret på dit spørgsmål herunder - så slipper du for at skrive til os.

Jeg kan ikke logge på mit digitale læremiddel. Hvad gør jeg?

Hvis du forsøger at logge ind med dit UNI-Login, men nægtes adgang, kan der være flere årsager. Følg trinene herunder:

1. Tjek dit Uni-login her https://mit.uni-login.dk/. Hvis du får en fejl, skal du kontakte din lokale brugeradministrator. Så er der nemlig en fejl i dit password eller brugernavn.

2. Tjek, om din institution stadig har abonnement. Du kan tjekke dine abonnementer her på siden, eller kontakte Kundeservice.

3. Er du tilknyttet flere institutioner, skal du sikre dig, at du har valgt den rigtige institution ved login.

4. Bruger du en PC, som andre også har brugt, er du måske stadig logget ind med en andens UNI-Login. Se punktet herunder.

5. Slet 'cookies og cachelagret data' (gammel data) i din browser. Når du har gjort det, får du muligheden for at logge ind med et "rent" UNI-Login. Følg vejledningen her.

6. Fejl ved login kan skyldes problemer med STILs (Styrelsen for IT og Læring) UNI-Login tjeneste. Se STIL's driftsinformation her.

7. Problemer med at logge ind kan også skyldes tekniske vanskeligheder med Alineas servere. I så fald kan du kontakte os på mail eller telefon, som anført her på siden. Vi vil, så vidt det er muligt, opdatere det enkelte læremiddel med driftsinformation.

Hvor finder jeg normalsidetallet til teksterne i Alineas portaler?

I Alineas portaler kan du let og hurtigt finde sidetallet. Du skal blot gå ind på den pågældende tekst og scrolle ned i bunden af siden. Her finder du normalsidetallet.

Hvordan køber jeg Alineas portaler til min skole?

Du kan købe Alineas portaler på Alinea.dk. Når du har udfyldt bestillingsblanketten, modtager du en bekræftelse på mail, der hjælper dig godt i gang med at bruge dine nye portaler. Er du i tvivl om noget, kan du kontakte Kundeservice.

Hvis din skole har brug for at få en introduktion til de nye portaler, sender vi gerne en af vores konsulenter.

Bemærk, at alle Alineas abonnementer er løbende 12 måneder og automatisk bliver genfaktureret, såfrem de ikke opsiges senest 30 dage inden den indeværende periodes udløb.

Jeg har fundet en indholdsmæssig fejl. Hvem skal jeg melde det til?

Har du fundet en indholdsmæssig fejl (stavefejl, fejl i en opgave, fejl i facit osv.), vil vi blive meget glade, hvis du sender os en mail via denne kontaktformular. Husk at skrive præcist hvor du har fundet fejlen (evt. med screenshot).

Vi giver dig besked, når fejlen er rettet.

Jeg har printet arbejdsark ud, men størrelsesforholdene passer ikke. Hvad gør jeg?

Når du henter arbejdsark ned til matematik fra f.eks. matematrix.alinea.dk, kan det være en fordel at gemme dem lokalt, f.eks. på skrivebordet. Når du derefter printer arbejdsarket, skal du være opmærksom på en indstilling; under "Tilpasning af sidestørrelse og sidehåndtering" skal du vælge "Faktisk størrelse". På denne måde vil printeren ikke ændre på størrelsen, og så vil størrelsesforholdene passe. Alt afhængig af hvilken PDF-læser, printer og styresystem du har, kan ordlyden være anderledes end den beskrevne, men der vil altid være en tilsvarende indstilling.

Dette gælder kun i de arbejdsark, hvor der skal måles, eller hvor det på anden måde er vigtigt at størrelsesforholdene passer 100%.

Hvorfor får jeg en sort skærm, når jeg forsøger at logge på "Den første læsning"?

Hvis du tilgår Den første læsning Trin 1 eller 2 fra en browser, der ikke understøtter Unity Web Player, kan det resultere i en "sort skærm" med et Unity Player-logo der ikke forsvinder, selvom du har installeret Unity Web Player. Dette vil typisk være tilfældet i Firefox-browseren. For at løse problemet anbefaler vi, at du skifter til Internet Explorer 11, Edge, eller Google Chrome. Hvis du arbejder fra en Mac, anbefaler vi, at du bruger Google Chrome-browseren. 

 

Kan jeg nulstille klassens stjerner i "Den første læsning"-spillene?

Ja, det er muligt at nulstille de stjerner, elever og/eller lærere har opnået på Trin 0 og Trin 1. Skriv til os, så nulstiller vi stjernerne.

Husk at skrive UNI-Login brugernavn og angiv hvilket trin stjernerne skal slettes fra.

Vær opmærksom på, at dette nulstiller alle stjernerne. Vi kan ikke slette stjerner fra enkelte dele af spillene.

Jeg bliver logget ind med en forkert bruger eller institution. Hvad gør jeg?

Hvis du bruger en computer som andre også bruger, er du måske stadig logget ind med den forrige brugers UNI-Login. For at få lov til at logge på med dit eget, skal du tømme din browsers historik og cookies. Se hvordan du gør her.

Er dit UNI-Login tilknyttet flere institutioner, kan forklaringen også være, at du er logget ind med din sidst valgte institution. Følg da også ovenstående vejledning, for at kunne starte på en frisk og vælge den rigtige institution.

Hvor finder jeg den digitale vare, jeg har købt på alinea.dk?

MinSide kan du se, hvilke digitale læremidler du har adgang til og gå direkte til et læremiddel. De læremidler du ser, når du er logget ind, er alle de læremidler, din skolen har abonnement på. Derudover kan du finde de forskellige digitale læremidler via portalsiderne:

Husk, at du skal være logget ind med dit UNI-Login, og at du skal bruge UNI-Login til alle vores digitale læremidler.